Sobre Facebook i la rentadora.

Fa uns quants anys, a col·legi, ens van ensenyar que, a un article periodístic, calia que el primer paràgraf respongués les sis preguntes bàsiques què, qui, com, on, quan i per què. El motiu, que tot té un motiu, era que, si això es deixava clar, el lector ja tenia la informació bàsica sobre l’afer i, per tant, podia passar a una altra cosa… Ara bé, si volia, sempre li quedava l’opció de llegir l’article sencer i, així, aprofundir en el tema.

Això té tot el sentit del món, no? Dons no… ara ja no…

… o no sempre. Ara el que importa ja no és tant que el lector es faci un idea (potser, bàsica) de l’assumpte, que pugui saber “de què va” l’article.

El més probable és que ni tan sols llegim la notícia al diari (digital) en qüestió. El que sol passar, ara, és que ens arriben titulars per Twitter o per Facebook o per qualsevol altra xarxa social. I la intenció de la majoria d’aquests titulars no és estrictament la d’informar. Ara volen que, com a usuaris, fem alguna cosa… i no una qualsevol, sinó un clic a l’enllaç de la notícia. Per què? Doncs perquè aquest clic el porta a la pàgina del mitjà. I això és important? Doncs sí, i molt! Si tens poques visites al lloc web no ets ningú, no comptes. I aquestes visites cal aconseguir-les com sigui. Literalment.

Aquest fenomen està molt estès, des de fa anys! I la gent de màrqueting ho sap, i ho valora. I en el món digital, això s’ha traduït en un model de publicitat directa. Per tant, posem-nos maquiavèl·lics! Com aconseguim que el tràfic de les xarxes es traslladi al nostre lloc web o a la nostra pàgina de Facebook? Doncs amb titulars com aquests:

titular_ltdp

(del 3 de maig de 2016)

Què ha dit el (pobre) Cesc que ha aixecat tant de rebombori? No patiu; a risc de fer d’spoiler… (copio literalment el text de la notícia que surt a weloba; els destacats també són seus): “Ni Xavi, ni Iniesta ni Busquets. L’exblaugrana Cesc Fàbregas ha fet unes sorprenents declaracions on ha afirmat que el millor migcampista amb qui ha jugat és el francès Mathieu Flamini. A més, quan li han preguntat pels millors entrenadors de la seva carrera, el català ha optat per Wenger i Mourinho, els 2 tècnics que ha tingut a Anglaterra.”

Bé, que cadascú decideixi el grau d’indignació que això li provoca…

Un altre cas:

rolloid

(del 3 de maig de 2016)

Aquí, sincerament, no vaig anar a veure què era això que hi havia a la rentadora d’aquesta persona… si no sé què hi ha a la meva 🙂

No obstant aquests dos exemples, també hi ha qui segueix les tradicions (els cànons??). Diria que són una gran majoria. Com a mostra, un botó de Vilaweb:

vilaweb

(del 3 de maig de 2016)

Qui?: Albiol

Què?: amenaça

On?: (sembla el Parlament)

Com?: mitjançant una declaració

Quan?: 3 de maig de 2016

Per què?: per si de cas la PAH decideix intervenir en campanya contra el PP

Jo particularment, prefereixo saber, així per començar, de què parla l’article. I saber-ho de forma fefaent (vull dir, sense haver d’imaginar-me què puc trobar dins la rentadora…).

Com a exercici… quant de temps creus que podem dedicar a llegir l’article de la rentadora (suposant que hem fet clic a l’enllaç)? I llegint la notícia de Vilaweb? On et sembla que ens encantem més…? Pots contestar: “depèn”. I certament, depèn de cadascú. Per això, a partir d’ara, el senyor Facebook tindrà en compte el temps que passem llegint un text o mirant un vídeo… En quin moment ho tindrà en compte? Doncs a l’hora d’organitzar-nos el mur. Perquè, ai las, les coses que hi veiem no hi surten en ordre cronològic. Hi surten en funció d’un algoritme al qual ara s’incorpora la variable temps-de-lectura. Amb aquest canvi volen “penalitzar” aquestes pàgines que amb titulars espectaculars porten a llocs o a continguts que l’usuari no espera, i dels quals fuig ràpidament… De manera que potser, només potser, tornarem a gaudir de titulars i entrades que ens diran, en poques paraules, quin és el fet noticiable.

Com ho veus?

P.S. Del fet que amb tot això el senyor Facebook ens “coneixerà” una mica més potser en parlarem un altre dia. Què en diria en Huxley?

Quant a La llengua viva

Montserrat Civit. Linguistics, Language teaching, Proofreading, Lexicography, Spelling, Grammar, Syntax; Catalan, Spanish, French, English.
Aquesta entrada s'ha publicat en Escriptura i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.